Vackert Åland i kvällssol.

Sista mötet med gänget?

Därinne i det täta buskaget skymtade jag den lilla röda stugan. Jag var framme vid målet, där jag förhoppningsvis skulle få en sensationell intervju. En distinkt knackning på dörren, som efter ett kort ögonblick öppnades av en kortvuxen man i färggranna kläder.

- Mr Spenser, I presume?
Pirat Radio 603 AM - det var från det här "studio-huset" sändningarna sköttes.

Eckeröfärjan på väg in mot Grisslehamn - Nu äter jag uppdig!Återigen har vi varit på Parlament, denna gång på Åland. Kanske det femtonde i ordningen för min del. Hur många min medresenär, den välkände mellan-vågslyssnaren Sigvard Andersson har deltagit i har jag aldrig lyckats utröna, men han drömmer sig gärna tillbaka till svunna tider då deltagarna strömmande till i oanade mängder. "Halmstad, säger Sigge. Då var vi 400 stycken och hade fullt sjå med att sätta sprätt på bidragen från kommunen!"
Sigge kollar in horisonten ...
I år hade vi fått sällskap med Parlamentsnovisen Lennart Deimert med 4 Parlament bakom sig. Med färjebiljetter inbokade gav vi oss iväg från Norrköping. Första stopp blev Norrtälje där det var tjockt med utspringande skolungdomar, men vi lyckades hitta en lunchrestaurang vid åna där vi intog en välsmakande lunch. Med välfyllda kistor anlände vi i god tid till Grisslehamn och färjeläget, där också Rolf Larsson och Dan Andersson anslöt. Däremot saknade vi (som vanligt) Jan-Erik Järlebark och hans passagerare Lennart Weirell och spekulationer uppstod om huruvida de skulle dyka upp i tid. Med utd stående i kön för ombordkörning passerade plötsligt ett grönt streck i filen utanför. JEJ hade kört ombord.

Bastö Hotell. Platsen för DX-Parlamentet 2006.Två timmar senare körde vi iland i Eckerö på den Åländska sidan och tre kvart senare var vi framme i Bastö, platsen för årets Parlament. Efter incheckning på hotell för CON, Lennart Deimert och Sigvard lyckades vi leta rätt på kansliet. beläget i en av stugorna i stugbyn ovanför hotellet. Där huserade årets Parlamentsgeneral Dick Christenbrunn i ensamt majestät. Hans vapenbroder Christer Eriksson hade för några månader senare träffat Den Stora Kärleken och vad är väl viktigare än denna? Inte ett Parlament, i alla fall. Men han dök upp en stund på söndagen så vi fick se hur han såg ut.

DX-arna runt runda bordet; Claes Olsson, Sigvard Andersson, Dan Andersson, Rolf Larsson och Ronny Forslund.Fredagskvällen inleddes på bykrogen vilken också tjänstgjorde som näringsställe för fritidsanläggningen. Efter en varm kvällsmacka och en öl förflyttade vi oss till faciliteter på hotellet där den sedvanliga utfrågningen av Styrelsen vidtog. Tyvärr var anslutningen till årets Parlament under all kritik, endast 13 tappra dök upp. Styrelsen representerades av fyra man, vår klubb NDL deltog med lika många och frågan är, om en så fåtalig samling verkligen kan räknas som beslutsmässig?

Dan Andersson bara MÅSTE kolla den nyinskaffade preselektorn.Vid den sedvanliga utfrågningen av Styrelsen uppstod inga större diskussioner. De föreslagna motionerna och propositionerna godkändes och var redo att gå igenom vid nästa dags Årsmöte.

Senare på kvällen samlades vi i Kanslistugan där Dick demonstrerade datorprogrammet som använts vid Radio Nords sändningar. Det innehöll 37000! låtar och en riktig "Ring så spelar vi" stämning infann sig. Inte många låtar Dick vid tangentbordet inte lyckades hitta, utan vi fick alla höra våra favoriter.

-Åhhhh. Lördagsmorgonen hade frukostkocken försovit sig, men efter en timme och efter några telefonsamtal dök han upp, så något försenat startade vi Årsmötet. Med JEJ vid klubban (såg jag någon sådan?) arbetade vi oss snabbt igenom dagordningen. Valberedningen, Jan Edh och Rolf Larsson hade gjort ett gott arbete, och f.f.g. på flera år fanns en komplett lista på tilltänkta styrelseledamöter. Så många ändringar blev det inte, en frivillig kassör hade dock anmält sitt intresse och Owe Nordin valdes med acklamation till ny kassör att efterträda t.f. kassör Lars Wieden.

I stort sett den enda diskussionen uppstod då styrelsen presenterade sitt budgetförslag, i vilket ingick en storsatsning på att värva nya medlemmar. En digitalkamera hade inköpts för att dokumetera dessa, dessutom tänker man satsa ca 30.000:- på en laptop, en PC-kanon och diverse presentationsmaterial att användas vid Hobbymässan i Stockholm. Hugade klubbar är välkomna att låna presentationsmaterialet för egna medlemsvärvningskampanjer på skolor, bibliotek och PRO-möten. Dessutom hade ett nytt redigeringsprogram för 15.000:- inköpts till EA. Spenderbyxorna på, alltså, och några lama invändningar av mötesdeltagarna att man skulle stilla sig argumenterades snabbt ner av Styrelsen. Många nya medlemmar räknade man alltså med att få, men några större satsningar på de nuvarande 559 betalande medlemmar verkade inte finnas på agendan.

Visomvarmed på DX-Parlamentet 2006Eftermiddagen ägandes åt en tipspromenad utan tips. Dick hade plockat ihop sex kluriga frågor, de flesta om Åland och dess historia. Kluriga grejor, men JEJ och Dan Andersson hade varit närvarande vid historielektionerna i skolan och lyckades pricka in alla rätt. Inte dåligt och grattis!

Fria aktiviteter var det under resten av eftermiddagen och eftersom man är tvingad att åka färja till Åland var dessa ganska givna.

Efter den tidigarelagda middagen i restaurangen förflyttade vi oss åter till hotellet och TV:n. Där fortsatte de fria aktiviteterna i samband med ett unisont buande tillsammans med 30 tusen tillresta supportrar under svenskarnas framträdande men inte hjälpte detta.

DX-vännernas auktion var tyvärr tvungen att inställas. Dels fanns det inte mycket att auktionera ut, inte heller fanns det ju särskilt många tilltänkta budgivare på plats.

Bästa klubb i NORDX 2005 - Delsbo Radioklubb. Här överlämnas vandringspokalen till Ronny Forslund och Rolf Larsson.Genomföras kunde i alla fall plakett- och pokalutdelning även om det var tunt av förtjänta bland de närvarande. Förbundets förtjänstplaketter, gick till Stig-Owe Elgborn och Gert Nilsson, båda i brons. Plaketter för individuellt deltagande i NORDX samt vandrings-bucklan utdelades också. Vilka som erhöll dessa finns att se på annan plats på NDL:s hemsida.

Den ljusa försommarkvällen avslutades på minigolfbanan strax utanför hotellet. En som måste ha känt sig som på hemmaplan måste ha varit JEJ, för antalet mygg nådde nästan upp till nivån vid hans knottrike i Joristorp. Trots detta lyckades han inte placera sig i topp, utan det gjorde den t.f. kassören Lennart Wieden.

MED FARA FÖR SITT EGET LIV kollar Dan Andersson in hur mastfundamentet ser ut.Söndagsmorgonen startade med frukost, nu i tid eftersom kocken, vis av tidigare erfarenhet sovit över på en soffa i restaurangen! Ungefär häften av deltagarna hade redan dragit för att hinna med 08:30-färjan tillbaka till fastlandet, men vi som var kvar fick, enligt mångas åsikt vara med om det bästa på Parlamentet, nämligen en nostalgitripp med rundtur till Pirat 603:s domäner.

Turen startade i ett parkliknande område strax utanför Mariehamn, platsen där sändaren funnits. Masten fanns fortfarande kvar, och bredvid denna en bod som där sändaren varit inrymd. Den fanns alltså aldrig ombord på fartyget, Sankt Pauli. Inte långt från masten fanns en liten kåk, som varit något slags studio, och det var där jag försökte få tag i Mark Spenser. Någon som öppnade på mina knackningar fanns dock inte, enligt uppgift finns nu Mark i England där han jobbar på nya vinstgivande projekt.Masten varifrån Pirat Radio 603 sändes.

Nästa stopp var Fiskehamnen, där Sankt Pauli legat vid kaj och tjänstgjort som studio. Inget spår fanns av detta, fartyget är numera upphugget och kommer aldrig mer att bogseras runt som Piratskepp.

Kvar nere i hamnen finns dock den gamla stålseglaren Pommern, som gått med vetelast från Australien. Sin sista resa gjorde man 1935, därefter har man tjänstgjort som museifartyg. Då man vandrar runt och kollar på lokaliteterna, gamla verktyg, kort och anteckningar kan man fråga sig varför någon frivilligt gav sig iväg på denna 3-månadersresa.

På vägen till färjan hann vi också med ett stopp vid den tilltänkta sändningsplatsen för den framtida 50-kW sändaren på 603 kHz. En nedlagd Decca-station med tre höga master tillsammans med några byggnader kanske kommer att bli lokaliseringen för ett nytt försök med sändningar från Åland.

Claes Olsson styr mot nya mål. Efter ett superbt smörgåsbord, eller "Buffé" som ålänningarna kallar det var vi åter på fosterjorden och kunde summera årets Parlament. Tyvärr kan vi konstatera, att deltagarantalet sjunkit för vart år, inga nya tillkommer och sviker några av de gamla, finns inte mycket kvar. Inte särskilt roligt att försöka ordna något då, och vi förstår Dick om programmet blev lite tunt. Ett stort tack ska han i alla fall ha, tydligen har han gjort det mesta själv. Och hotellet och stugbyn var verkligen toppen! Tack, Dick!

Och du som har en obesvarad rapport på AM 603 kan skicka den till Dick, han har lovat att stå för ett QSL.

Text: CON
Foto: LtD

Text och bilder får användas fritt!